vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Långtidsprojekt

Publicerad 2016-08-15 09:05:46 i Allmänt,

Jag gillar långtidsprojekt. Såna där idéer man har gått och funderat på länge. Och man vet när man väl sätter igång att det här kommer att ta lååång tid att få färdigt, om det ens blir färdigt...

Jag tycker mycket om psalm 730; må din väg gå dig tillmötes. Hade länge haft en tanke på att göra något textilt av den, och när vi började diskutera att renovera det "stora" rummet hemma visste jag vad jag ville göra; en gardin med en del av psalmtexten på. Fönstren är 4,5 meter långa, så det borde få plats en ganska stor del av psalmtexten tänkte jag.
Varpade en linvarp med halvblekt lingarn16/2, hittade en mönsterslinga och bokstäver i en gammal märkbok, lite restgarner i färgat lingarn och satte igång... Jag plockade in mönstret i dukagång, och hade alltså rätsidan nedåt, så bokstäverna fick plockas in spegelvända... det var nog det klurigaste momentet.
Fick också för mig att jag skulle knyppla en spets till gardinen, så det blev ett "parallellprojekt"
Ett och etthalvt år tog det innan jag kunde sätta upp min gardin, men jag ledsnade aldrig på arbetet. Satt en stund varje kväll och plockade in mönster eller knypplade. Det blev som en rutin, en stunds meditation.

"Må din väg gå dig tillmötes må vinden vara din vän må solen värma din kind och må regnet vattna själens jord" fick plats på min gardin.

Spetsen är "korall" från Svenska spetsar komponerad av Märta Afzelius.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela