vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Knypplade tomtar

Publicerad 2016-12-22 14:50:23 i Allmänt,

Börjar få till lite julstämning här hemma nu. Trots att det vädermässigt lika gärna kunde vara april ... eller oktober .... så är det dan före dan. Har satt upp min tomtegardin i köksfönstret, den med knypplade tomtar.


Den är ett flerårsprokekt den också, som så mycket annat jag gör. 

Såg Ulla Fagerlins fina knypplade tomtar på min knyppelkurs och tänkte att jag skulle testa att knyppla en, och det var så himla kul att det blev några stycken. 

Jag sydde en gardin i rött lin och sydde på tomtarna och satte upp inför den julen. Sen gick det ett tag och jag fick för mig att knyppla en spets att kanta gardinkappan med, och det blev en av knypplerskans spetsar. Blev riktigt bra tyckte jag ... och året efter blev det långgardiner.

Nu funderar jag på om jag kanske till nästa år ska knyppla några fler tomtar... och om jag kanske ska placera dem på gardinomtagen ...?

I boken knypplade bilder finns flera av tomtarna och många andra fina knyppelmönster av Ulla Fagerlin.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela