vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Munkabälte

Publicerad 2016-11-28 14:08:51 i Allmänt,

Är nog ganska traditionell i min vävning ... (är nog ganska traditionell överhuvudtaget)... och en traditionell vävteknik för mig är munkabälte. Jag tycker väldigt mycket om den, speciellt den typiska åttauddiga stjärnan.
Det går ganska länge emellan de gånger jag sätter upp en munkabältesväv, och det har nog varit ungefär 10 år mellan hittills.

När jag gick i skolan på 1980-talet vävde jag en gardinkappa i bomull:

På 1990-talet någon gång var jag hos Ås vävgarner och köpte vävnota och material till en ny gardinkappa och en duk:

Blev väldigt nöjd med resultatet, och använder dem fortfarande.

På 2000-talet någon gång var jag tilllbaka hos Ås vävgarner, och den här gången blev det vävnota och material till kuddar i bomull och lin. Jag ändrade vävbredden lite och vävde två kuddar och tyg till en dyna till vår gungstol. Av någon anledning har det tyget blivit liggande... vet inte varför egentligen, tycker att det blev snyggt, men det är nog något med färgen... är osäker på om det kommer att passa in här hemma. Hm... kanske dags att ta tag i det ....

Och nu i höstas satte jag upp en munkabältesväv igen, den här gången blev det lin i varpen och entrådigt ullgarn som inslag.
Hittade på mönster och färgkombinationer allteftersom, och det var jättekul! Tror inte att det dröjer tio år tills nästa gång.

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2020-01-21 22:11:25

Men helt otroligt! Jag har en gardinkappa som min farmor har vävt för väldigt länge sedan. Är ganska säker på att det är samma som på din översta bild. Jag vill så otroligt gärna väva dem själv, men är för mycket nybörjare för att klura ut solvningen själv. Tror sundet går att få tag på vävnotan fortfarande? Med vänlig hälsning, Anna Högvall

Svar: Hej Anna! Vilket sammanträffande! Vad roligt det är när man hittar nåt man känner igen så väl fast i ett annat sammanhang. Jag har gjort en egen solvnota på en slarvig lapp, jag tar gärna en bild av den och skickar till dig. Mvh Lotta



vavglad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela