vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Vävmagasinet

Publicerad 2016-11-06 12:35:49 i Allmänt,

Trots att jag började väva 1982 dröjde det ända till 2010 innan jag upptäckte Vävmagasinet.... fattar det inte... men förklaringen är väl att åren däremellan var mitt fokus på barn, jobb och huslån, och om jag någon gång köpte en tidning så var det Vi föräldrar eller någon sytidning med mönster på barnkläder...

Men, nu ska jag ta igen vad jag missat .... gjorde världens loppisfynd häromsistens; en hel låda Vävmagasinet från åren 1982-1997!

Har börjat bläddra lite, och jösses vilken nostalgitripp, och vilken inspirationskälla.

I nummer 4 från 1983 hittade jag den paradhanduk i daldräll jag vävde andra året i skolan. Så tidningen måste ju ha funnits där iallafall. Länge sedan vi tog ner paradhandukshållaren (heter det så tro) så jag har inte tänkt på paradhandduken på länge, men den finns kvar, och jag tycker fortfarande mycket om mönstret.... kanske kan väva något annat med samma mönster framöver .... hm ...

I nummer 3 från 1986 hittar jag en bild på en likadan stol vi köpte på loppis för några år sedan, och som jag vävde ett möbeltyg till. Lite annat mönster och andra färger men annars snarlikt... hmm ... är jag väldigt omodern eller är 80- talet tillbaka?

Fast i tidningen hade man sytt en kavaj i samma tyg och där är jag inte än iallafall ...

När jag sorterat tidningarna och snabbläddrat lite är reflektionen att vävning verkligen är tidlöst, även om färger och modeller ändras med tiden så är teknikerna desamma. I olika nummer har jag hittat artiklar om vadmal, högaktuellt nu igen tror jag, damastvävning, mattor och tyger i ull, intressanta reportage och spännande solvnotor.

Det känns helt ok att det är vinter i antågande när jag tittar på min tidningshög. Tänker mig många timmar med läsning i soffhörnet, under en filt med en brasa tänd i spisen och en stor kopp te ....

Kommentarer

Postat av: Birgitta Johansson

Publicerad 2016-11-06 17:46:34

Vävmagasinet kom ut med sitt första nr: nr 1/1982. Så det finns många tidningar nu och är alltid lika roliga att bläddra i. Jag har alla.

Svar: Då fick jag med det första numret i min låda! Kul!
vavglad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela