vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Hemslöjden

Publicerad 2017-02-12 10:47:25 i Allmänt,

Hade ett ärende till Hemslöjdens hus i Jönköping i veckan. Fick tillfälle att prata lite med hemslöjdsutvecklaren och fick lite informationsblad med mig hem. Nu sitter jag och bläddrar i "Händer" som är medlemsbladet för Jönköpings läns hemslöjdsförbund och "Till Handa" som ges ut av hemslöjdsföreningarna i Västra götalands län tillsammans med Västarvet.

Man blir imponerad! Tänker ibland att jag som bor i en liten stad har sämre möjligheter att utveckla och utöva mitt intresse än de som bor i större städer, och så kanske det är, men har man möjlighet att åka några mil finns hur mycket som helst .... och då har jag bara tittat på det som rör det textila området...


I Jönköping finns möjlighet att vara med i broderigrupp, lapptäcksgrupp, gå på spinncafe en gång i månaden, sticka tvåändsstickning och knyppla.  

Och i Slöjdens hus i Skövde finns stickcafe, broderigrupp och kurser; bara under januari - mars kan man lära sig att väva i ram, slå frivoliteter och utveckla sitt stickande, och vill man lära sig nunotovning kan man åka till Tibro... 

Är man dessutom medlem i handvävarna i Jönköpings län och Nätverket vävformgivning får man tillgång till ännu fler roliga saker; kurser, träffar, utställningar, studiebesök och resor...

Herrrregud (tittar på dokumentären om Ranelid samtidigt) ... helst skulle man ju vilja vara med på allt... men det går ju inte... jag måste begränsa mig.... men det känns härligt att veta att möjligheterna finns.

Och någon gång ska jag lära mig att slå frivoliteter ... 

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela