vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Vävglad

Publicerad 2018-05-09 15:47:56 i Allmänt,

Fick frågan varför jag väver ... och det enkla svaret är; därför att det gör mig glad!

Jag älskar hela processen ... från när en idé slagit rot ... en tanke kring en textil ... kanske i en speciell färgkombination eller i ett härligt garn jag hittat, eller kanske ett mönster eller en vävteknik jag vill testa, via varpningen som så att säga startar upp det hela, och vidare till förskedning och pådragning, där jag för första gången får se färgerna samspela över hela bredden.

Solvning och skedning ger tillfälle till eftertanke; tid att fundera kring väven eller kanske livet i stort ...

Framknytningen, överbindningen och trampuppknytningen är själva spurten ... nu vill jag börja väva!

Spänd att få se hur det blir ... provvävningen är spännande ... har jag tur stämmer allt, annars får jag börja felsöka ... och när felet är hittat och åtgärdat och vävningen flyter på ...

Trampa, skyttla in inslaget, slå hårt eller fösa ihop försiktigt ... helt beroende på vad det ska bli ... och så trampa igen .... om och om igen ... allt medan en textil växer fram, och hela tiden med det fina materialet mellan fingrarna; den mjuka härliga ullen eller kanske det starka glansiga linet ...
(null)

Och medan jag sitter där och väver tar nästa idé form; kanske skulle prova att ...

... det tar liksom aldrig slut, och därför är jag för det mesta glad ... Vävglad!
(null)









Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela