vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Gla'hål

Publicerad 2016-10-05 13:28:32 i Allmänt,

Har gla'hål i ena vävstolen... dvs varpen är snart slut och det är ett hål mellan bomkäppen och sträckbommen. Förr firade man med gla'hålskalas, men jag vet inte jag....

Just nu känner jag mig mest stressad, herregud varpen är snart slut! Har nog aldrig vävt en väv som gått så fort att väva. Korndräll med redgarn i varp och inslag, och det har bara löpt på, inte en tråd har gått av, få trasslande spolar och hej vad det har gått....

Det ska bli ett tyg, och planen just nu är att jag ska försöka mig på att sy en kappa av det... men vi får se om jag fixar det... plan b är att sy en rak enkel kjol....

Men iallafall, under hela vävningen har jag tänkt att jag ska testa några andra trampordningar, och några andra färger på inslaget för att se hur det blir. Men det har liksom inte blivit av, jag har vävt på och lyssnat på Spotify och varpen har liksom bara försvunnit. Och nu har jag ett gla'hål... och kanske en halv meter kvar.... testar åtminstone att trampa 1,2,3,4.... med samma färg på inslaget som på varpen ....och det blev himla snyggt det också... en oliksidig spetskypert... hm, kanske får sätta upp en ny varp ....

Kommentarer

Postat av: Madelene

Publicerad 2016-10-06 08:58:17

Åh så vackert!

Svar: Tack! Jag har aldrig vävt i redgarn tidigare, och det blev en så fin kvalité på tyget, och så blev jag så nöjd med mönstret, så det bli nog något mera framöver.
vavglad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela