vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Tålamod ...

Publicerad 2017-05-29 07:37:52 i Allmänt,

Diskuterade tålamod med maken idag... 

Jag började spinna ull till garn jag tänkt sticka en kofta (till...) av. Ett tunt tvåtrådigt ullgarn till en kofta, gärna med ett lite krångligt spetsmönster, får se, har inte bestämt modell ännu. Tänker att koftan kanske är klar lagom till nästa vår. Får se, spelar ingen roll, det är ju inte det att jag behöver en ny kofta precis ...

Han undrade hur i hela friden jag kan hålla på med sådana tidsödande projekt. (Ska han säga som kan ägna en hel vinter åt att plocka isär en motorcykel, och sen plocka ihop den igen).

"Du måste ha ett himla tålamod" sa han. Funderade på det en stund ... jo, jag har nog ett ganska bra tålamod, med vissa saker... tekniska prylar har jag noll tålamod med. Blir galen på sånt som krånglar, och stressad av apparater med för många knappar och funktioner.

Däremot har jag ägnat många timmar åt att lära mig spinna ull, och kan ägna hur lång tid som helst åt att klura ut ett vävmönster, eller att knyppla en spets.

Tror det handlar om intresse helt enkelt. Och ett sätt att koppla av. Jag hittar samma ro och avkoppling i ett textilt långtidsprojekt, som han hittar i ett tekniskt ... 



Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela