vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Damastdrömmar ...

Publicerad 2017-09-13 13:16:02 i Allmänt,

Har så länge beundrat damastvävar. 


Studerat mönster, läst böcker och googlat "dragrustning" och "harnesk". Köpte Lillemor Johanssons bok "opphämta och damast" och läste och försökte förstå. Testade lite att väva plockad damast ... 

När jag köpte min stora glimåkra följde det med en dragrustning med 10 drag, och jag kände att jag tog ett steg till i rätt riktning, men sen blev den liggande ... klappade på den i bland och tänkte att snart så ... ska bara väva ner den här väven, sen ska den upp ... 

Och när jag för några år sedan fick tillfälle att provväva i en damastvävstol med harnesk, bestämde jag mig; jag ska lära mig det här! Sökte på nätet och upptäckte att man kunde gå på kurs ... i Glimåkra ... för Lillemor Johansson ... snacka om full pott! 
Det var kö till kursen så klart, så det tog några år till, men nu är jag här; i Glimåkra, på damastkurs, för Lillemor Johansson ... och njuter varje sekund ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela