vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Kapp-projekt, del 3

Publicerad 2017-01-27 14:11:22 i Allmänt,

Mitt långtidsprojekt "väva ett tyg och sy en kappa av det" fortsätter ... i lördags hade vi den tredje kursdagen på Axevalla folkhögskola, och inför den hade jag sytt en del hemma på egen hand. Det dröjde dock ganska länge efter förra kursdagen innan jag kom mig för att sy vidare. Kappan hängde på en galje, och jag tittade på den varje dag, planerade vad jag skulle göra härnäst, men vågade inte riktigt... var rädd att jag skulle göra något fel som förstörde alltihop ...


Men så tillslut sydde jag fickorna 

Hade fått tydliga instruktioner av syfröken, och när jag följde dom gick det som en dans. Med stärkt självförtroende sydde jag fodret, det som skulle vara exakt lika stort som kappan... eftersom jag gjort lite ändringar från mönstret var det lite trixigt... men det gick det också.


Och så i lördags var det dags för kragen och att sy i fodret... hade föreställt mig att det skulle vara väldigt omständigt, men med guidning av vår kunniga syfröken, och ett moment i taget, i rätt ordning, gick det jättebra. 

Så nu är det fållning och knapphål kvar... sen är det klart... helt otroligt!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela