vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Restgarnsnostalgi

Publicerad 2017-03-27 12:54:45 i Allmänt,

Hittade lite restgarn i gömmorna häromsistens. Ett fantastiskt, mjukt ullgarn av gotlandsull, som jag köpte hos Gotlands ullspinneri när vi var där för några år sedan. Började sticka ett par handledsvärmare och tänkte tillbaka...


Jag var så trött, så in i själen utmattad, och kände att jag bara ville bort. Vi hade varit på Gotland en gång tidigare när barnen var små, och jag mindes känslan av total avkoppling när vi var där. Dit ville jag igen, både till känslan och ön.

Och det blev så. Vi hittade ett boende i Katthammarsvik, bokade färjebiljett och fick semester beviljat från respektive jobb. Och gav oss iväg.

Vi fick en fantastisk vecka. Det var i slutet av maj, inte mycket folk, toppenväder, boende precis vid havet bredvid en restaurang med världens godaste mat, fisksoppan var bara den värd en resa till Gotland... jag hade knyppeldynan med, och satt ute och knypplade, vi gick långa promenader och åkte på utflykter.

En av utflykterna gick till Gotlands ullspinneri i Fardhem. Hade läst om det i Vävmagasinet, och det var en dröm att komma dit. Jösses vilket härligt ställe, jag gick där länge och kände på garn och ull, pratade med den trevliga kvinnan som jobbade där och lyckades tillslut bestämma mig för garn och mönster. 

Det blev en kofta:

Och nu blev det handledsvärmare av restgarnet, och en resa tillbaka i tankarna.


Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela