vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Nörderi

Publicerad 2016-08-08 14:03:13 i Allmänt,

Jag nördar gärna ner mej i olika saker.... Fick för mig att jag skulle väva möbeltyg till våra uddastolar för att få dem mer enhetliga och började bläddra i gamla vävböcker. Fastnade i "praktisk vävbok tillägnad den idoga svenska kvinnan" från slutet av 1800-talet av Nina Engeström. Bara bokens titel fick mig att le, och alla bindningar som presenterades fick hjärnan att gå på högvarv. Massor av idéer for genom huvudet, men det var ju möbeltyg jag skulle göra...

Det fick bli en ganska rejält tilltagen provväv, och genom att ändra trampuppknytning och trampordning fick jag fram en mängd olika mönster. Ull och lin blandat, bara ull, bara lin, cottolin och bomull, och olika mönster, det gick att hålla på i det oändliga.

Tillslut hade jag iallafall bestämt mig för en bindning och att blanda entrådigt ullgarn med lin 16/2 i inslaget, och satte upp min möbeltygsväv (plus några meter extra att leka vidare med).

Vävde möbeltyg till 12 stolar och fortsatte sedan att trampa olika mönster till kuddar. Tyckte att varpen tog slut alldeles för fort, så det fick bli att varpa en till, i en annan färg, och nu blev det fler kuddar, en gardin och lite metervara att sy lite roliga saker av.

Totalt har det nog blivit ca 25 meter tyg, och då har jag bara testat en solvning i boken.... Går och funderar på ytterligare några, och vad jag skulle kunna använda dem till.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela