vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Spinna ull

Publicerad 2016-08-22 10:28:24 i Allmänt,

Redan i gymnasiet fick vi testa att spinna ull, både på rock och slända, men jag fastnade inte alls för det då. Tyckte det var svårt och ganska onödigt; det fanns ju toppenfint garn att köpa... I gömmorna har jag kvar de tjorviga garnsnuttar som blev resultatet av övningarna, och jag förstår varför jag inte var speciellt imponerad...

För 4-5 år sedan när jag tyckte det var dags att pröva något nytt, annonserade hemslöjden om en helgkurs i att spinna ull, för nybörjare. Efter den helgen var jag fast. Det var fortfarande svårt, och garnet blev inte speciellt jämnt nu heller, men det var så fantastiskt roligt, tiden bara flög iväg. Och när helgen var över, frågade jag om fortsättningskursen som skulle vara några månader längre fram, och spinnfröken så att "då måste du öva ordentligt".

Jag fick tag på en gammal, men fungerande, spinnrock på loppis, och övade.... och övade. Och anmälde mig till fortsättningskursen där vi fick lära oss mer om ull och dess egenskaper, fortsätta att karda, kamma, tesa och spinna. Spinna direkt från tott, spinna tunt och tjockt garn, tvinna på olika sätt... och jag tyckte att allt var så himla roligt.

Mycket övning blev det innan jag kände att jag kunde få till ett garn som dög att göra något av, men under en semester på Gotland och ett besök på Gotlands spinneri förälskade jag mig i deras fantastiska gotlandsull, och köpte med mej ett kardflor hem. Ville gärna försöka mig på att spinna garn till en tröja.

Under spinnkurserna hade jag fastnat för spinnfrökens Louet, och när jag fick möjlighet att köpa en ny spinnrock fick det bli en sådan. På den spann jag ett tjockt stickgarn av gotlandsullen, och stickade parallellt en kofta. När jag såg att kardfloret inte skulle räcka till hela koftan, kardade och spann jag garn av lös gotlandsull, och fick två olika nyanser på garnet; ett jämnt grått garn av kardfloret, och ett melerat av lösullen. Det tog en hel vinter, men när våren kom kunde jag använda min kofta, stolt som en tupp.

Koftan är stickad efter mönstret"now and then" av Drops design. Gotlandsullen är ju ganska tung, och garnet är tjockt, så en tung tjock kofta blev det; den väger 850 gram ....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela