vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Kapp-projekt del 2

Publicerad 2016-11-15 10:33:56 i Allmänt,

Jodå, kapp-projektet fortsätter.... i lördags hade vi vår andra kursdag på Axevalls folkhögskola, och inför den dagen hade jag tråcklat ihop min kappa. Det tog sin tid ... och var inte så himla lätt heller, men det var en väldigt bra idé att göra det. Det gav ju tillfälle att förstå hur alla delar skulle sitta ihop; bara ärmarnas isättning tråcklade jag om tre gånger innan det blev rätt, så jag var glad att jag inte hade sytt direkt... och sen gav det ju en möjlighet att prova kappan och ändra passformen innan den syddes ihop. Väldigt bra! Ska tråckla mer framöver.

Men.... det första vår duktiga lärare sa när hon fick se mitt arbete var; har du tråcklat för hand....du vet att du kan göra det på symaskinen .... hm, tänkte inte på det....

Jag fick prova den ihoptråcklade kappan och hon hjälpte mig att ta in den på rätt ställen för att den ska passa mig, och viken skillnad det blev! När jag sytt och pressat isär sömmarna och provade igen var det en helt annan kappa! Och alla andra tips och trix hon lärde oss; hur man formpressar en ärmkulle så att den passar perfekt och ger ärmen ett fint fall ... hur man syr i en axelvadd .... hur fickor ska sys .....

Jag tyckte att jag hann mycket den dagen, men när den gick mot sitt slut var vi många som kände att vi gärna ville ha en tredje kursdag för att göra klart våra plagg. Jag kan säkert sy klart hemma, och få ett hyfsat resultat, men den finish man får genom att ha ett proffs till hjälp blir det aldrig. Så förhoppningsvis blir det ytterligare en dag på Axevalla folkhögskola, och fram tills dess ska jag sy fodret i exakt samma storlek som kappan ... puh....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela