vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Kapp-projekt

Publicerad 2016-10-17 09:44:02 i Allmänt,

I nätverket vävformgivning har vi just nu ett delprojekt inom det pågående ulltemat; att väva ett tyg och sedan sy ett plagg av det. Vid några tidigare träffar har vi fått tips på olika garner, bindningar och efterbehandlingar för att få ett fint tyg, och vi har även fått se olika mönster och modeller för att kunna bestämma vad vi ville sy.
Jag provvävde lite i våras och bestämde mig ganska snabbt för att väva ett tunt ylletyg i korndräll med Kampes redgarn i varp och inslag. Och för att försöka mig på att sy en kappa ....
Jag är ingen van sömmerska, som många andra sydde jag en del när barnen var små, men sen har det inte blivit så mycket, och jag tänkte ta chansen att sy något lite större nu när jag får bra handledning.

Har vävt i höst, och i lördags var det så dags för en av två kursdagar på Axevalla folkhögskola, där vi fick handledning av en superduktig lärare och tillgång till riktig sömnadsutrustning.

Hemma hade jag bara tvättat mitt tyg, och nu dampade jag det i skolans ångpress, och fick ett tätare tyg med en väldigt fin yta.

Efter att ha klippt ut pappersmönstret var det dags att klippa ut de olika delarna i tyget....

Dubbelkollade med syfröken innan jag satte saxen i tyget .... spännande .....
Hela dagen tog det att klippa ut alla delar, välja och klippa ut foderdelar och pressa på påpressbart på de delar där det ska vara ....

Och när jag åkte hem hade jag med mig 23 delar som jag hoppas ska bli en kappa tillslut....

Nu ska jag sy en söm runt alla delar för att hindra tyget från att fransa sig, och sen ska jag tråckla.
Fortsättning följer.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela