vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Färger och mönster

Publicerad 2016-09-08 17:30:25 i Allmänt,

Har aldrig kunnat rita speciellt bra, eller kunnat måla tavlor... drömmer ibland om att jag en dag vaknar upp som världens konstnär och skapar makalösa verk i fantastiska färger och lyckas fånga ljuset och allt det där ....

Det lär aldrig ske, men det finns ju andra sätt att leka med färger. Jag har upptäckt att det mesta jag väver är i olika färgblandningar. Sällan blir det svart eller vitt, ibland i grått eller natur, men då för att jag älskar ullens naturliga färger. Min process innan jag kommer igång att väva startar oftast med att jag ser någon härlig färg på ett garn, och har jag en hel palett färger att välja mellan och kombinera går jag igång på allvar....

Har hållit på ett tag nu att väva i entrådigt ullgarn. Först ville jag bara testa lite, och vävde en halsduk. Sen hittade jag fler färgkombinationer, så jag satte upp några till. Och så kom jag på att jag ville testa att väva en poncho... Och den blev jag riktigt nöjd med, så det blev några fler... i olika färgblandningar.

Väver dom i 10 skafts dräll, så det finns ju många möjligheter att variera mönstret också upptäckte jag, så det blev några till...

Och nu sitter jag här med en ny varp och funderar över olika färger till inslag, och hur jag ska trampa mönstret den här gången....

Sa jag att jag lätt "nördar ner mej" i saker? .....

Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2016-09-08 18:36:55

När du gör halsringningen delar du på mitten i väven och har 2 skyttlar då?
Jättefina är de.

Svar: Tack! Ja, det stämmer, två skyttlar o delar på mitten.
vavglad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela