vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Knyter fram ...

Publicerad 2017-05-10 18:08:20 i Allmänt,

Det gick riktigt bra att skeda tillslut, och nu får jag knyta fram väven. 

Kul ... och nu närmar det sig ... vävningen ... och sanningens minut; har jag solvat och skedat rätt ...

Knyter fram som jag lärde mig av vävfröken för länge sedan; börjar i mitten, tar ca 2 cm varp i handen, drar och "krattar" med fingrarna tills jag fått med alla trådar och de är lika mycket spända, delar i två delar, knyter fast i käppen med en enkel knut och ett extra omslag. Så gör jag likadant i varje ytterkant, innan jag fortsätter från vänster till höger. 
När hela varpen är knuten, sträcker jag varpen i alla knutar så de har samma spänning, och knyter en extra gång. Och känner över hela varpen så den är jämnt spänd. Klart.




Undrar nu om det var så jag lärde mig en gång i tiden ... eller om jag justerat det under årens gång ...hm, spelar ingen roll, det funkar bra för mig iallafall ...

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela