vavglad.blogg.se

Handarbetsnörd som blir glad bl.a. av att väva, knyppla, sticka och spinna ull.

Lingonudden

Publicerad 2018-03-14 16:59:09 i Allmänt,

Smålandsdräll satte igång kreativa tankar hos mig. Testade att väva med trasor i en traslöpare, och tyckte att det blev riktigt bra, så nästa steg blev att planera en trasmatta. 

Använde weavepoint för att få till mönstret, upptäckte att det  fanns en färgfunktion i programmet ... roligt, roligt ...
(null)

Det blev en vävsedel med varpordning utifrån färgad mattvarp jag hade hemma, och sen var det väldigt spännande att varpa och se färgerna tillsammans.
(null)

Spännande att börja väva, och se mönstret "på riktigt" ... 
(null)

.... och tillslut blev det en matta: Lingonudden kallar jag den.
(null)

Och nu sitter jag med weavepoint igen ... ändrar lite i mönstret ... testar lite olika färger som inslag ... lite annan varpordning ... det blir nog en matta till ...




Kommentarer

Postat av: Anonym

Publicerad 2021-01-13 23:08:55

Hej! Hittade din Lingonkudde på Pinterest och blev mycket förtjust i den. Finns det möjlighet att få den fullständiga vävnotan av dig. Det är bara för eget bruk.
Skulle vara jättesnällt!
Hälsningar
Annica Näslund
Umeå

Svar: Hej Annika! Vad roligt att du tycker om min matta Lingonudden! Den finns med i boken ”Smålandsdräll” som Handvävarna i Jönköpings län givit ut, där det också finns många andra roliga vävnader. Om du vill kan jag ta en bild av vävnotan i boken och skicka till dig. Lättast kanske är via e-post eller sms. Hälsningar Lotta
vavglad.blogg.se

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela